Mäluvajadus kasvab. Edukaks e-äriks on vaja kliendikeskseid süsteeme -
pole kahtlust, et klient valib teenuse, mis on talle sobivaim, temale häälestatud,
tema erinõudmisi arvestav. Kliendi vajaduste/soovide järgi infosüsteemi
häälestamiseks on vaja analüüsida kliendi eelnevaid toiminguid ja arvestada
ka mitmesuguste välisteguritega, st kliendikeskse infosüsteemi loomise
eelduseks on otsustustehnoloogiate (sealhulgas ka äri-intellektitehnika)
rakendamine. Otsustustehnoloogiate rakendamiseks on aga vaja firma andmebaasidesse
talletatud andmeid - seega on vaja mahukaid andmehoidlaid. Kuna firmade
andmehoidlad kasvavad tohutu kiirusega (võrreldes 1997 aastaga prognoositakse
2001. aastal firmades 15 kordset andmemahtude kasvu), siis vajame järjest
enam odavat mälu. Õnneks on ka mäluseadmete areng tormiline, järgnevalt
toome mõned faktid ja prognoosi:
- 1955: tihedus 2000 bitti/toll2, hind 7000 USD/MB
- 2000: tihedus 4-5109 bitti/toll2, hind 0,02-0,03 USD/MB
- ~2005: tihedus 60109 bitti/toll2, hind 0,0001 USD/MB
Seega: mälu on/saab veelgi enam olema, mälu hind langeb. Kas aga praegune
infrastruktuur - igal serveril omad kettad (DAS - Direct Attached Storage)
- on piisav järjest suurema mälu efektiivseks kasutamiseks? Ilmselt mitte,
vaja on uut võrgupõhist infrastruktuuri, mida tähistatakse (nagu jänkidel
ikka kombeks on) kolmetähelise lühendiga SAN.
SAN (Storage Area Network) - mälu-, võrgu- ja tarkvaratehnoloogiad ühendav
karkass (framework), mis toimib ühtse virtuaalse andmekeskusena. SANi iseloomustab:
- SANi võivad kuuluda Sun, IBM, HP, Compaq jt serverid, mida ohjavad erinevad operatsioonisüsteemid (Solaris, HP-UX, AIX, NT jt).
- SANi võivad kuuluda erinevate firmade kettaseadmed ja kettamassiivid (RAID) - SAN on avatud süsteem. Märgime, et esialgu toetavad SANi pakkujad oma (ja veel mõningaid) kettaseadmeid, lähitulevikus võib loota kõikide kettaseadmete integratsiooni.
- SAN tagab süsteemi ühtse kujutise ( single system image) - SANsüsteemide administreerimine ja seire on lihtsam/odavam.
- SAN tagab mäluteenuse kõrge kvaliteedi:
- käideldavuse - rikketaluvus nii mäluseadmete kui ka ühenduste (alternatiivsed teed) rikete korral; paindlik varundamine, ka laivõrgu korral
- jõudluse - vajaduse korral eraldatakse rakendusele dünaamiliselt enam mäluressurse - süsteemide tippkormused on sel viisil "kergemini talutavad"
- skaleeritavus - mälu on võimalik hõlpsasti laiendada, lisada uusi seadmeid
- SAN on majanduslikult efektiivne - mälu ostame nii palju, kui praegu on vaja, süsteemi skaleeritavuse tõttu pole mäluvajaduse etteplaneerimist vaja; võrdle ka: mälu"hind praegu" vs "hind-siis-kui vaja"; SAN lahenduste hind on 10-15% kõrgem tavalahenduste hinnast - majandusliku efektiivsuse määrab aga total cost of ownership (TCO).
Suuremad tegijad. Tuntumad SANi tootjad on: EMC, Compaq, IBM, Sun, Storage
Technology. Üsna huvitav on Suni lahendus, mis toetub Javal põhinevale
Jiro-tehnoloogiale kui baasile keeruliste heterogeensete võrkude riist-
ja tarkvara administreerimiseks ja seireks.
Lõpetuseks: SAN-tehnoloogia on veel üsna noor (3 aastat) mistõttu tema
kasutusele võtmisega võiks pisut oodata ("las küpseb"). Küll aga tasuks
firma infrastruktuuri probleemide lahendamisel silmas pidada vajadust mõne
aja pärast SAN ikkagi evitada.
Paul Leis